Magnez, kwas foliowy, wapń, potas, witaminy A, D, E, K i C, witaminy z grupy B – wiele osób przyjmuje je w formie suplementów diety profilaktycznie lub aby wyrównać ich niedobór. Jednak zanim zaczniemy suplementację, warto wiedzieć, jak je zażywać, by nie zmarnować ich potencjału.

PODSTAWOWY PODZIAŁ WITAMIN

Podstawowy podział witamin wynika z ich rozpuszczalności:

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach:

    • Witamina A
    • Witamina D
    • Witamina E
    • Witamina K

Witaminy te wchłaniane są z układu pokarmowego razem z tłuszczami dlatego należy je zażywać podczas posiłków zawierających tłuszcz. Te witaminy można przedawkować – z racji, że na długo akumulują się w tkance tłuszczowej, wątrobie i nerkach może dojść do uzyskania niebezpiecznie wysokiego ich poziomu. Aby do tego doszło trzeba regularnie przyjmować bardzo wysokie dawki witamin.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie:

    • Witamina B1
    • Witamina B2
    • Witamina B5 (Kwas pantotenowy)
    • Witamina B6
    • Witamina B12
    • Witamina PP
    • Witamina C
    • Witamina H (Biotyna)
    • Kwas foliowy (Folacyna)

Witaminy rozpuszczalne w wodzie nie mogą być magazynowane w organizmie a ich nadmiar wydalany jest wraz z moczem (wyjątek stanowi witamina C w niewielkich ilościach akumulowana w wątrobie), dlatego muszą być stale dostarczane do organizmu z pokarmem. Najlepiej witaminy rozpuszczalne w wodzie suplementować przed posiłkiem.

WITAMINY LUBIĄ TOWARZYSTWO

Wapń najlepiej działa w towarzystwie witamin.

Wapń najlepiej zażywać razem z witaminami D i K. Wchłanianie wapnia odbywa się głównie w jelicie cienkim. Żeby przebiegało prawidłowo, konieczne są nośniki, czyli związki, które transportują wapń przez ścianki jelit do krwioobiegu. Najważniejszym z nich jest witamina D. Z kolei jeśli brakuje witaminy K, wapń zamiast w kości może wbudowywać się m.in. w żyły i tętnice, przyczyniając się do ich zwapnienia i rozwoju miażdżycy.

Żelazo znacznie lepiej zostanie wykorzystane przez organizm, jeśli połączymy je z witaminą C. Wapń z witaminą D i K skuteczniej wzmocni kości niż zażywany pojedynczo. Magnez najlepiej łączyć z witaminą B6, można też z potasem. Witaminy A, E i selen razem działają dużo skuteczniej niż osobno.

 Witamina B12 naturalnie znajduje się w produktach pochodzenia zwierzęcego: rybach, mięsie, drobiu, jajach, mleku i jego przetworach. Dlatego weganie, którzy z nich rezygnują, częściej mają jej niedobory i muszą ją suplementować. Ale wybierając preparat, trzeba zwrócić uwagę na kilka ważnych rzeczy.

Dawka witaminy musi być odpowiednio wysoka, bo jej przyswajanie jest procesem trudnym i złożonym. Skuteczna dawka to np. 500 µg i postać tabletek do żucia lub zastrzyków domięśniowych (rzadko stosowana). Poza tym preparat powinien obniżać poziom homocysteiny, czyli oprócz witaminy B12 zawierać też witaminę B6, biotynę oraz kwas foliowy.

Witaminy A, D, E i K rozpuszczają się w tłuszczach. Jak sama nazwa wskazuje, przyswajalność tych witamin jest ściśle związana z obecnością tłuszczów w pokarmach, które spożywamy. Jeśli całkowicie wykluczymy tłuszcz z diety, witaminy nie zostaną przyswojone i narażamy się na niedobór. Oczywiście, możemy je suplementować.

Dobrym sposobem na uzupełnienienie niedoborów jest uzupełnienie codziennej diety praduktami firmy Nature’s Sunshine

Skontaktuj się z nami aby nabywać produkty w cenach hurtowych!

Źródło:

1.Vivekananthan D.P., Penn M.S., Sapp S.K. i wsp., Use of antioxidant vitamins for the prevention of cardiovascular disease: meta-analysis of randomized trials, Lancet, 2003, 361, 9374, 2017-2023.

2. Thomas D.T., Erdman K.A., Burke L.M., American College of Sports Medicine Joint Position Statement. Nutritionand Athletic Performance, Med. Sci. Sports Exerc., 2016, 48, 3, 543-568.

3. Kolarzyk E., Antyodżywcze i antyzdrowotne aspekty żywienia człowieka; Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2016


4. Wierzejska R., Suplementy diety – panaceum na współczesne dolegliwości zdrowotne czy triumf reklamy? Medycyna Rodzinna, 2017, 2, 136-142.

Uwaga! Suplement diety nie może być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety. Dla zachowania zdrowia ważne jest stosowanie zbilansowanej diety i prowadzenie zdrowego stylu życia.