Witania ospała, czyli Ashwagandha uznawana jest za cudowny środek na wiele schorzeń. Zaliczana jest do roślin adaptogennych. Oznacza to, że zmniejsza zaburzenia organizmu wywołane stresem, pozytywnie wpływa na układ nerwowy i immunologiczny, a także zmniejsza uczucie zmęczenia. Żeń – szeń indyjski  to także popularna roślina zwiększająca libido oraz poprawiająca płodność u mężczyzn.

Właściwości

Witania ospała pochodzi głównie z Indii, gdzie jest niemal tak popularna jak żeń – szeń w medycynie chińskiej. Za surowiec uznane są części nadziemne, z których wykorzystuje się głównie owoce oraz korzeń. Ashwagandha  zawdzięcza swoje szczególne właściwości dwóm grupom związków:

  • witanolidy – występujące w zielu o właściwościach antynowotworowych i przeciwbakteryjnych,
  • glikowitanolidy – obecne w korzeniu i odpowiedzialne za działanie adaptogenne.

Nic więc dziwnego, że Ashwaganda uznawana jest za cudowny środek na wiele schorzeń. Przede wszystkim znana jest jako adaptogen uspokajający. Dlatego może ona wspomagać terapię stanów lekowych, depresyjnych, zmęczenia oraz bezsenności. Dodatkowo hamuje objawy okołomenopauzalne, poprawia żywotność i ruchliwość plemników, pomaga w zespołach bólowych pleców i szyi, a także w zapaleniu stawów. Sproszkowana roślina stanowi również bogate źródło żelaza i bardzo dobrze stymuluje komórki układu odpornościowego. To także silny antyoksydant.

Ashwagandha – dla kogo?

Witania ospała jest bardzo popularna wśród osób ćwiczących na siłowni. Nie tylko dodaje sił i energii do ćwiczeń, ale również pomaga zwiększyć masę i siłę mięśniową. Uznawana jest bowiem za jeden z naturalnych stymulatorów testosteronu. To właśnie dlatego suplementy diety zawierające żeń – szeń indyjski są stosowane głównie przez panów. Podobnie jak preparaty zawierające ekstrakty z korzenia bardziej znanego żeń – szenia – panax ginseng. Nie bez znaczenia jest również wpływ na libido i płodność jaki wywołuje Ashwagandha. Opinie  na temat tej roślinny adaptogennej są bardzo pozytywne, dzięki czemu coraz więcej preparatów z tym składnikiem pojawia się na rynku.

10 korzyści ze spożywania ashwagandhy

Liczne badania wskazują na dobroczynne działanie żeń-szenia indyjskiego. Stosowanie ashwagandhy wiąże się z licznymi zaletami dla zdrowia. Oto 10 najważniejszych korzyści, które osiągniesz dzięki regularnemu stosowaniu witaminy ospałej.

1. Żeń-szeń indyjski wspiera pracę układu nerwowego

Jednym z kluczowych powodów, dla których wiele osób chętnie sięga po indyjski żeń-szeń jest jego korzystny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, w tym mózgu. Szczególnie zwraca się uwagę na zdolność ashwagandhy do wzmacniania zdolności do uczenia się i koncentracji. Z tego względu ashwagandha jest stosowana jest w okresach wzmożonego wysiłku umysłowego, na przykład w trakcie egzaminów lub w czasie intensywnej pracy umysłowej.

2. Ashwagandha wzmacnia układ odpornościowy

Kolejną korzyścią ze stosowania ashwagandhy jest wzmocnienie układu odpornościowego. Związane jest to z wysoką zawartością dobroczynnych substancji aktywnych, takich jak witanolidy, glikowitanolidy i witanozydy.

Witanolidy to związki chemiczne, które wykazują działanie antybakteryjne i przeciwnowotworowe. Pomagają w zwalczaniu infekcji organizmu. Wzmacniają odporność na stres. Zwiększają przy tym psychiczną wydolność organizmu.

Glikowitanolidy działają adaptogennie, czyli pomagają organizmowi dostosować się do niekorzystnych warunków zewnętrznych. Pomagają łagodzić negatywne działanie licznych zewnętrznych stresorów.

3. Witania ospała pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi

Badania potwierdzają, że ashwagandha pomaga obniżyć poziom lipoprotein niskiej gęstości, czyli cholesterolu LDL (potocznie określanego mianem “złego cholesterolu”). Jednocześnie podnosi przy tym poziom HDL, czyli lipoprotein o wysokiej gęstości, których obecność uznawana jest za ważną dla zdrowia.

4. Spożywanie ashwagandhy poprawia jakość snu

Naukowcy odkryli, że witania ospała może być pomocna dla osób, które mają problem ze snem. Substancje aktywne w niej zawarte pomagają złagodzić niepokój i redukują ilość kortyzolu wydzielanego w organizmie.

5. Ashwagandha pomaga zwiększyć wydolność fizyczną

Żeń-szeń indyjski zdobył ogromną popularność wśród osób aktywnych fizycznie. W badaniach wykazano, że regularne spożycie ashwagandhy pomaga zwiększyć masę i siłę mięśni. Z kolei w badaniach przeprowadzonych z udziałem kolarzy wykazano, że stosowanie witanii ospałej pomaga zwiększyć wydolność organizmu. Kolarze, którzy dwa razy dziennie przez 8 tygodni przyjmowali ekstrakt z korzenia ashwagandhy, istotnie zwiększyli swój pułap tlenowy. Pułap tlenowy jest to zdolność organizmu do pochłaniania tlenu. Zalicza się go do jednego z najważniejszych wskaźników wydolności fizycznej.

Nic dziwnego, że sportowcy i osoby intensywnie trenujące tak chętnie sięgają po ekstrakt z korzenia ashwagandhy. Jest to naturalny sposób na wzmocnienie organizmu, zwiększenie wydolności fizycznej i odporności na stres.

6. Żeń-szeń indyjski pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu psychicznym

W badaniach potwierdzono zdolność ashwagandhy do redukowania napięcia i niepokoju związanego z nadmierną ilością stresu. Odkryto, że zawarte w ashwagandzie witanozydy wykazują działanie przeciwdepresyjne i pomagają zmniejszyć odczuwany lęk. Regularne stosowanie ekstraktu z ashwagandhy pomaga szczególnie osobom zmagającym się z chronicznym stresem.

7. Żeń- szeń indyjski wspiera płodność mężczyzn

Zaobserwowano, że u mężczyzn regularnie spożywających indyjski żeń-szeń plemniki wykazują się znacznie większą aktywnością i są bardziej ruchliwe, co przekłada się na zwiększenie ich zdolności do zapłodnienia komórki jajowej.

8. Ashwagandha działa przeciwutleniająco

Substancje aktywne zawarte w ashwagandzie wykazują działanie antyoksydacyjne, dzięki czemu mogą zwalczać szkodliwe wolne rodniki i zmniejszać negatywne konsekwencje ich działania. Jest to istotne, ponieważ nadmiar wolnych rodników jest szkodliwy dla zdrowia. Wolne rodniki to związki chemiczne, które uszkadzają komórki organizmu, materiał genetyczny w nich zawarty i przyspieszają proces starzenia się całego układu. Prowadzą do powstawania chorób, a nawet mogą przyczynić się do pojawienia się komórek nowotworowych.

Antyoksydanty są skuteczną bronią przeciwko wolnym rodnikom. Ważne, aby w organizmie każdego dnia była zachowana równowaga pomiędzy ilością antyoksydantów, a wolnych rodników.

9. Witania ospała zmniejsza poziom cukru we krwi

Kolejnym powodem, dla którego warto spożywać witanię ospałą jest jej zdolność do obniżania ilości cukru we krwi. Co więcej, stosowanie ekstraktu z ashwagandhy pozwala zmniejszyć poziom cukru we krwi nie tylko u osób zdrowych, ale również i u osób z hiperglikemią.

W badaniu u osób chorujących na cukrzycę typu II wykazano, że spożywanie ashwagandhy przez okres miesiąca korzystnie wpłynęło na poziom cukru we krwi. Przeprowadzano poranne pomiary glukozy na czczo, w których zaobserwowano obniżenie ilości cukru we krwi u osób badanych.

10. Ashwagandha pomaga chronić wątrobę

Jedną z interesujących właściwości ashwagandhy jest jej działanie hepatoprotekcyjne, zdolność do chronienia komórek wątroby przed działaniem szkodliwych i trujących substancji. Witanozydy zawarte w ashwagandzie mają działanie odtruwające i chronią wątrobę przed negatywnymi skutkami działania metali ciężkich.

Jak wybrać produkt?

Na rynku pojawia się coraz więcej preparatów zawierających sproszkowany ekstrakt z witani ospałej. Nie mniej jednak nie wszystkie z nich są dobrej jakości. Jaką postać suplementu najlepiej wybrać i czy wybierając preparat należy sugerować się jedynie ceną?

 Skontaktuj się z nami – pomożemy dobrać odpowiedni dla Ciebie produkt lub produkty.

Źródło:

1. Dr n.med. Barbara Dąbrowska-Bernstein, Lek. med. Marlena Moskalik, Dr n. ekon. lek. med. Dorota Wydro; Adaptogens correcting body’s response to stress and the disruption of homeostasis – helpful in the prevention of lifestyle diseases; [data dostępu: 20.01.2020] dostęp w Internecie: https://www.researchgate.net/

2. Vijay R. Ambiye i in.;Clinical Evaluation of the Spermatogenic Activity of the Root Extract of Ashwagandha (Withania somnifera) in Oligospermic Males: A Pilot Study; Hindawi; Volume 2013 |Article ID 571420; [data dostępu: 20.01.2020] dostęp w Internecie: https://doi.org/10.1155/2013/57142

Uwaga! Suplement diety nie może być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety. Dla zachowania zdrowia ważne jest stosowanie zbilansowanej diety i prowadzenie zdrowego stylu życia.

Zobacz również:

Czy wiesz, że większość chorób ma swój początek w jelitach?

Chcesz dowiedzieć się więcej? Chcesz wiedzieć jak temu zaradzić? Pobierz DARMOWY poradnik.