Serotonina poprawia nastrój. Sprzyja dobrostanowi organizmu. Chroni przed depresją. Odpowiada też za wiele istotnych funkcji organizmu. W nocy organizm rozkłada ją do melatoniny (hormonu snu), tak więc odpowiada też za zasypianie. Ogólnie kontroluje nastrój, wspomaga samopoczucie: podnosi potrzeby seksualne, ale i apetyt. Serotonina układa też funkcje logiczne mózgu: pozwala na skupienie oraz koncentrację. Daje ogólny stan spokoju i dobrostanu. Chroni przed stanami niepokoju i lęku.

Skąd się bierze serotonina?

Wiemy coraz więcej o mechanizmach powstawania serotoniny. Serotonina oddziaływuje w mózgu i tam uwalnia wszystkie cudowne procesy, ale nie do przecenienia jest jej występowanie w układzie pokarmowym. Jest mocno powiązana z tryptofanem, aminokwasem występującym w pożywieniu, powstającym w wyniku jego przemian enzymatycznych. 90% hormonu serotoniny pochodzi z jelit.

Po czym poznać że jej brakuje?

Niedobór tryptofanu odbija się negatywnie na poziomie serotoniny, a więc zaburza nastrój. Gorszy sen, częsty wybór słodyczy, brak energii i niechęć do wszystkiego wskazują, że możesz cierpieć na niedobór serotoniny.

Serotonina jest neuroprzekaźnikiem występującym w jelitach, więc możesz podnieść jego poziom w sposób naturalny lub pośrednio poprzez suplementację.

Spacery w słoneczne dni, solidne zmęczenie np. bieganiem na świeżym powietrzu, porządna, zielona, zrównoważona dieta podniosą poziom tego hormonu.

Dieta powinna zawierać gorzką czekoladę, jajka, awokado, banany, ryby, orzechy włoskie i laskowe, które mają wysoką zawartość tryptofanu, czyli aminokwasu, który odpowiada za tworzenie hormonu serotoniny. Pamiętajmy, że tryptofanu organizm nie wytwarza sam: trzeba go dostarczyć poprzez pożywienie albo suplementację.

Na rynku istnieją produkty w postaci suplementu L-tryptofan. Istnieje jednak parę powodów, dla których lepiej tego nie robić. Suplementowany tryptofan łatwo można przedawkować. Istnieją też schorzenia, przy których nie powinno się przyjmować  suplementowanego tryptofanu. Przed jego suplementacją należy zasięgnąć opinii lekarza. Najczęstsze objawy przedawkowania to senność, suchość w ustach i bóle głowy. W cięższych postaciach to wymioty, zaburzenia widzenia, problemy z koordynacją ruchową.

Zresztą sam tryptofan nie przekształca się w serotoninę. Do jej syntezy niezbędne są witamina B6 (u nas zawarta w dużej ilości w B Complex), kwas askorbinowy (u nas to Witamina C z bioflawonoidami) oraz magnez (Magnesium). Najlepsze efekty można uzyskać dodając do kombinacji koenzym Q10 Plus (magnez, cynk, żelazo, miedź), oleje Omega-3 oraz witaminę D (te dwie ostatnie przyjmujcie razem z tłuszczami, co zagwarantuje lepszą wchłanialność).

Skontaktuj się z nami aby nabywać produkty w cenach hurtowych!

Ciekawostka: należy uprawiać seks!

Co ciekawe serotonina, oksytocyna i endorfina bardzo mocno podnoszą się przy całowaniu, przytulaniu się i podczas uprawiania seksu. Stężenie serotoniny u kobiet jest wyższe nawet o 30% niż w organizmie mężczyzn. Czy to dlatego mężczyźni „po” zasypiają wcześniej 🙂 A co wy o tym sądzicie?

Źródło:

Uwaga! Suplement diety nie może być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety. Dla zachowania zdrowia ważne jest stosowanie zbilansowanej diety i prowadzenie zdrowego stylu życia