Jednym z mikroelementów, które decydują o funkcjonowaniu naszego organizmu jest magnez. Sód, potas, wapń, żelazo i właśnie magnez to tzw. złota piątka niezbędnych do życia metali.

Magnez gromadzony w mitochondriach komórek, uczestniczy w kilkuset reakcjach enzymatycznych. Niedobór magnezu jest manifestowany przez organizm na wiele sposobów. Twój organizm da ci znać skurczami nad ranem, ciągłym zmęczeniem albo problemem z drżeniem mięśni. Najgorsze są długofalowe skutki niedoboru magnezu: apatia, zmęczenie a nawet zaburzenia psychiczne.

Za co odpowiada magnez?

Magnez zapewnia równowagę eletrolitową, metabolizm energetyczny, pomaga w prawidłowej syntezie białka, wspiera utrzymanie prawidłowych funkcji psychicznych, a także odgrywa rolę w procesie podziału komórek.

Magnez bierze udział w neurotransmisji, wytwarzaniu synaps i wypustek komórek nerwowych, tworzeniu osłonek mielinowych, zabezpiecza neurony przed przedwczesną śmiercią, jest ważnym mikroelementem dla procesów uczenia się i zapamiętywania.

Najwięcej entuzjazmu naukowców budzi jednak blokowanie przez magnez receptora NMDA, który, jak się uważa, uczestniczy w patogenezie depresji.

Nie można też pomijać związków magnezu z florą jelitową – uczestniczy w jej kształtowaniu na równi z innymi elementami diety a brak magnezu może zaburzać funkcjonowanie osi jelita-mózg.

W jakich produktach znajdziesz magnez?

Naturalny magnez znajdziesz w kakao (więc i ciemnej czekoladzie), pestkach dyni, otrębach pszennych, kaszy gryczanej, grochu i brązowym ryżu.

Co wypłukuje magnez?

Częste spożywanie kawy, herbaty i alkoholu. Jego poziom znacząco zmniejsza się także po antybiotykoterapii, przyjmowaniu leków moczopędnych i antykoncepcji hormonalnej. Na wchłanianie wpływa także stres. Długotrwałe nerwowe sytuacje powodują, że magnez jest dużo gorzej przyswajalny.

Suplementacja magnezem.

Dobrym sposobem na uzupełnienie niedoborów magnezu w organizmnie jest jego suplementacja. Suplementacja wyrównuje niedobory i przywraca homeostazę organizmu. Ale suplementowany magnez może na przykład wspomagać leczenie depresji lub łagodzić ostry stres. Wg stanu obecnej wiedzy wsparcie magnezem nie jest skuteczne w leczeniu lęku uogólnionego i napadów paniki. Nie jest też jasna jego rola w zaburzeniach typu ADHD, autyzmie czy schizofrenii a prace nad tymi zagadnieniami trwają.

Magnez zdecydowanie należy do grupy mikroelementów, bez których sprawne funkcjonowanie ludzkiego organizmu nie jest możliwe. Wraz z sodem, potasem, wapniem i żelazem tworzy „złotą piątkę” niezbędnych do życia metali.

O roli magnezu w funkcjonowaniu całych narządów i organów napisano przeszło tysiąc książek! Nie powinno to nikogo dziwić: magnez jest gromadziny w mitochondriach naszych komórek i uczestniczy w kilkuset reakcjach enzymatycznych, z których wiele nie może się bez tego pierwiastka obejść!

Skontaktuj się z nami aby nabywać produkty w cenach hurtowych!

Źródło:

A. Botturi: „The Role and the Effect of Magnesium in Mental Disorders: A Systematic Review”.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7352515/

UWAGA: Suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Zrównoważony sposób żywienia oraz zdrowy tryb życia są podstawą prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Zobacz również: