Witamina C (kwas askorbinowy), to jeden z najważniejszych związków organicznych koniecznych dla odpowiedniego rozwoju większości organizmów żywych. Witamina C jest najpopularniejszą z witamin. Wiele osób kojarzy ją jako substancję, po którą sięgamy w pierwszych objawach kataru i przeziębienia. Mało kto wie, że kwas askorbinowy jest skutecznym przeciwutleniaczem, który zapobiega procesom starzenia (także skóry), poprawia pracę układu krążenia i działa przeciwnowotworowo. Kwas askorbinowy to związek, którego właściwości są wykorzystywane nie tylko w medycynie. Witamina C znalazła zastosowanie także w kosmetyce.

Witamina C – ogólne działanie

  • ułatwia przyswajanie żelaza
  • uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych krwinek
  • wspiera proces gojenia się ran
  • aktywuje wiele enzymów
  • uczestniczy w procesie syntezy kolagenu, wpływając na stan tkanki łącznej
  • bierze udział w syntezie neuroprzekaźników, poprawiając pracę mózgu
  • uczestniczy w przemianach aminokwasów, zwłaszcza tyrozyny
  • bierze udział w syntezie  hormonów steroidowych (kortykosteroidów)
  • wzmacnia dziąsła i zęby
  • likwiduje bakterie odpowiedzialne za powstawanie próchnicy
  • jest silnym przeciwutleniaczem i chroni komórki przed wolnymi rodnikami
  • poprawia stan chrząstek stawowych
  • zapobiega odwapnieniu kości
  • uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne
  • reguluje ciśnienie tętnicze
  • hamuje utlenianie „złego” cholesterolu LDL,  zmniejszając zmiany miażdżycowe.

Cytrynowa nieprawda

Źródłem witaminy C są głównie produkty roślinne. Znajdziemy ją w warzywach, owocach oraz ziołach. Jej zawartość może być zmienna w zależności od regionu uprawy surowca, gatunku czy sposobu obróbki termicznej (np. gotowania, pieczenia, krojenia).

Najlepszym źródłem kwasu askorbinowego w owocach wbrew powszechnej opinii nie jest cytryna, a rokitnik.

Rokitnik zawiera do 900 mg kwasu askorbinowego na 100g świeżej masy produktu. Następnie najwyższą zawartością witaminy C cieszy się owoc dzikiej róży (250-800 mg/100g), czarne porzeczki (150-300 mg/100g), truskawki (46-90 mg/100g), kiwi (84 mg/100g), grejpfrut (30-70 mg/ 100g), a następnie cytryna (40-60 mg/100g). Co ciekawe sporą ilość witaminy C dostarczają również owoce głogu (160-180mg/100g) oraz lucerny (200mg/100g).

Spośród warzyw najwyższą zawartością witaminy C cechuje się nać pietruszki (269mg/100g), następnie papryka (125-200 mg/100g), brukselka (65-145mg/100g), brokuły (65-150 mg/ 100g).

Objawy niedoboru witaminy C

Niedobór witaminy C worganizmie może przyczynić się do osłabienia naczyń włosowatych, a także doprowadzić do rozwoju niedokrwistości, gdyż związek ten zwiększa wchłanianie żelaza. Ponadto może dojść do rozwoju szkorbutu, astmy oraz zmian w kościach i chrząstkach. W związku z tym objawami niedoboru witaminy C będą:

  • osłabienie, szybkie męczenie się
  • brak apetytu
  • skłonność do występowania siniaków
  • rozpulchnione i krwawiące dziąsła
  • trudności w gojeniu się ran
  • bóle mięśni i stawów

Należy pamiętać, że zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta:

  • przy ciężkim, długotrwałym wysiłku fizycznym
  • podczas wymiotów
  • podczas zaburzeń czynności jelit
  • przy braku łaknienia
  • u osób starszych
  • u osób z nadciśnieniem tętniczym
  • u osób z cukrzycą
  • u palących papierosy
  • u będących pod wpływem silnego stresu
  • u kobiet w ciąży i karmiących

Objawy przedawkowania witaminy C

Witamina C jest substancją rozpuszczalną w wodzie, a co za tym idzie – nie jest gromadzona w organizmie, tylko wydalana wraz z moczem i potem. W związku z tym trudno ją przedawkować. Jeśli jednak jej dzienne spożycie przekroczy 1000 mg, mogą wystąpić zaburzenia żołądkowo-jelito:

  • bóle brzucha
  • nudności
  • wymioty
  • biegunka
  • wysypka skórna

Ponadto duże dawki kwasu askorbinowego mogą powodować odkładanie się kamieni w układzie moczowym. Duże dawki witaminy C przyczyniają się do zakwaszenia moczu. Kwaśny odczyn moczu może powodować wytrącanie się moczanów i cystynianów, a w konsekwencji tego do powstawania kamieni nerkowych. 

Nasza propozycja

Witamina C od Nature’s Sunshine to produkt, który dzięki połączeniu takich składników jak witamina C, rutyna i hesperydyna ma znaczny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Witamina C, która w produkcie występuje w bardzo dużej ilości 1000 mg (1250% dziennego zapotrzebowania) przyczynia się do takich procesów ludzkiego organizmu, jak: prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego w czasie i po intensywnych ćwiczeniach fizycznych, produkcja kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania kości, chrząstki oraz dziąseł i skóry, prawidłowego metabolizmu energetycznego, a także poprawnego działania układu nerwowego. Witamina C przyczynia się również do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia oraz pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.

Skontaktuj się z nami aby nabywać produkty w cenach hurtowych!

Źródło:

1. Gawęcki J. red.: Witaminy. Wydawnictwo AR w Poznaniu, 2002;

2. Gawęcki J., Hryniewiecki L. red.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, 2008;

3. Konopacka M. Rola witaminy C w uszkodzeniach oksydacyjnych. „Postępy Higieny Medycyny Doświadczalnej” 2004, nr 58;

4. Loria C, Klag M, Caulfield L, Whelton P.: Vitamin C status and mortality in US adults. Am J Clin Nutr. 2000, 72;

5. Janda K., Kasprzak M., Wolska J., Witamina C – budowa, właściwości, funkcje i występowanie, Pom J Life Sci; 2015. 61, 4, 419–425

Uwaga! Suplement diety nie może być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety. Dla zachowania zdrowia ważne jest stosowanie zbilansowanej diety i prowadzenie zdrowego stylu życia.

Zobacz również: